بنا بر اعلام منابع رسمی داخلی، تا صبح یکشنبه
هفتم اردیبهشتماه ۱۴۰۴ و بر اساس آخرین آمار، تعداد مصدومان انفجار
«اسکله رجایی» بندرعباس به ۸۰۰ نفر و تعداد کشتهشدگان به ۲۵ نفر رسیده و حدود شش نفر نیز مفقود شدهاند.
منابع غیررسمی گزارش دادهاند که حدود ۴۰۰ نفر بر اثر استنشاق ذرات آلوده دچار درجات مختلفی از مسمومیت شدهاند
که حال ۳۰ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.
به دنبال انفجارهای مشکوک در تأسیسات اسکله
«بندر رجایی» و افزایش آلایندههای سمّی شامل ذرات آمونیاک، دیاکسید گوگرد و دیاکسید
نیتروژن در شهر، وضعیت اضطراری اعلام شده و از مردم خواسته شده تا در خانه بمانند.
همچنین تمامی مدارس، دانشگاهها و ادارات تعطیل شدهاند.
موج انفجار باعث تخریب دیوارهای بتنی شده
و صدها ماشین خسارت دیدهاند. با وجود ادامه عملیات اطفای حریق، تعداد زیادی از کانتینرها
همچنان در حال سوختن هستند.
شدت انفجار به حدی بود که در شعاع چند ده متری، اتومبیلها مچاله شدند و شیشههای ساختمانها فرو ریخت.
مقامات و مسئولان هنوز علت دقیق حادثه را
اعلام نکردهاند. با این حال، اداره گمرک ایران اعلام کرده است: «احتمالاً منشأ انفجار،
دپوی کالاهای خطرناک و مواد شیمیایی موجود در محوطه بندر بوده است.»
برخی منابع گزارش دادهاند منشأ انفجارها
مواد شیمیایی، احتمالاً پرکلرات سدیم، بوده که اخیراً توسط دو کشتی »گلبن» و «جایران»
بیش از هزار تُن از این مواد را از جمهوری
خلق چین به ایران منتقل شده است؛ مادهای که به عنوان سوخت اصلی موشکهای بالستیک استفاده
میشود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شرکت امنیت
دریایی «امبری» گزارش داد که این انفجار و آتشسوزی «ظاهراً بر اثر جابجایی نادرست
محموله سوخت جامد برای موشکهای بالستیک ایران» رخ داده است.
این خبرگزاری همچنین نوشت که مقامات ایرانی
تا ساعتها پس از انفجار، توضیح شفافی درباره علت حادثه ارائه نکرده و تنها ارتباط
آن با صنعت نفت کشور را رد کردهاند.
شرکت امنیت دریایی «امبری» نیز گزارش داد
که «بندر رجایی» میزبان محمولهای از «سوخت موشکی پرکلرات سدیم» بوده است که از چین
به ایران منتقل شده بود
توقف فعالیت در اسکله بندر رجایی
بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط منابع داخلی،
۸۵ درصد از عملیات کانتینری، ۷۰ درصد از ترانزیت کالا، ۵۸ درصد از عملیات غیرنفتی و ۴۳ درصد از عملیات نفتی ایران از طریق اسکله
«رجایی» انجام میشود؛ بنابراین برخی میگویند تعلیق فعالیت این بندر خسارت سنگینی
به اقتصاد بحرانزده جمهوری اسلامی وارد میکند. در مقابل اما خبرگزاری «ایلنا» گزارش
داده است که سهم «بندر رجایی» از «واردات کالاهای
اساسی» زیاد نیست و تنها نزدیک به ۸ درصد از مجموع کل کالاهای اساسی وارداتی به
کشور از این طریق انجام میشود.
برخی منابع گزارش دادند با انفجارهای مهیب
«اسکله رجایی» فعالیت آن بطور کامل متوقف شده و عملاً ۵۷ درصد ظرفیت
اسمی تخلیه و بارگیری ایران از دسترس خارج شده است.
سناریوهای مختلفی در مورد علت انفجارها در
بندرعباس مطرح شده است که هیچکدام بطور مستقل قابل تأیید یا رد نیست. برخی میگویند
انفجارها ناشی از بیاحتیاطی در دپوی کالاهای خطرناک بوده و برخی دیگر آن را به خرابکاری
نسبت میدهند؛ با اینهمه سخنگوی مدیریت بحران «بندر رجایی» ادعا کرد که این بندر قبلاً
اخطار ایمنی گرفته بود و احتمال خرابکاری زیاد نیست.
هرچند هنوز ابعاد اصلی این فاجعه مرگبار و
همچنین علت آن مشخص نیست اما در هر حال و به هر علتی که باشد، اغلب مردم جمهوری اسلامی
و نیروهای مسلح را مقصر میدانند که از بنادر تجاری برای نقل و انتقال و انبار کردن
مواد خطرناک و کالاهای نظامی یا با کاربرد دوگانه استفاده میکنند.
بر اساس گزارش منابع میدانی بلافاصله پس از
از انفجار در بندر عباس، جوّ امنیتی در این منطقه استراتژیک به ویژه اطراف «اسکله رجایی»
برقرار شد. همچنین گزارش شد که نیروهای سازمان اطلاعات سپاه (ساس) کنترل کامل منطقه
را در دست گرفتهاند. روزنامه کیهان تهران در همین ارتباط هشدار داده، «نباید هر فردی
خود را مجاز به انتشار عکس و تحلیل انفجار بداند.» گفته میشود تنها خبرنگاران خاص
برخی رسانهها اجازه دارند نزدیک اسکله گزارش تهیه کنند و از آنها خواسته شده تأکید
کنند اوضاع «تحت کنترل» است.
همچنین گفته میشود مقامات امنیتی خبرنگاران
محلی را تهدید کردهاند تا درباره انفجار بندرعباس عکس و گزارش منتشر نکنند. این در
حالیست که تا کنون شهروندان در رسانههای اجتماعی عکسها و ویدئوهای زیادی از این حادثهی
مرگبار منتشر کردهاند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر