آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی ایران
سبب تعطیلی مهدکودکها و مدارس، و ایجاد محدودیت تردد اتومبیلها در پایتخت شده است.
همزمان خبرگزاری «فارس» از افزایش مازوتسوزی در نیروگاههای تولید برق به علت کمبود
گاز خبر داده است. مازوتسوزی از مهمترین دلائل آلودگی شهرهای صنعتی در ایران است.
شهرهای مختلف ایران با آلودگی شدید هوا روبرو
هستند. مهدکودکها و مدارس در شهرهای مختلف استان تهران، البرز، اصفهان، آذربایجان
غربی، آذربایجان شرقی، مرکزی، و خوزستان تعطیل شده است.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز یکشنبه
دوم آذرماه هشدار نارنجی آلودگی هوا برای شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز
و مشهد صادر شده است.
بر اساس تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوای
استان البرز مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک البرز روز یکشنبه دوم آذر تعطیل اعلام
شده است.
استانداری آذربایجان شرقی هم اعلام کرد که به دلیل افزایش غلظت آلایندههای جوی و آلودگی هوا فردا یکشنبه مدارس، دانشگاهها و ادارات شهرستانهای تبریز، اسکو، آذرشهر، عجبشیر، بناب و شبستر تعطیل میشود.
روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی
هم گفت که مدارس نواحی هفتگانه مشهد و تبادکان همچنین مدارس شهرهای تربت حیدریه، تربت
جام و نیشابور بهدلیل تداوم آلودگی هوا و افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا روز یک
شنبه تعطیل و به صورت غیرحضوری برگزار میشوند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم
از غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاهها در شهرستانهای اصفهان، فلاورجان، خمینیشهر،
شاهین شهر، برخوار، مبارکه و لنجان اصفهان در روزهای سهشنبه و چهارشنبه هفته جاری
خبر داد.
ستاد مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان
هم اعلام کرد که به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزا، همه مدارس پنج شهرستان منطقه سیستان
روز دوم آذر در همه مقاطع بهصورت غیرحضوری فعالیت خواهند داشت.
محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده «با افزایش آلودگی هوا به خصوص در مناطق صنعتی، رنگ هشدار سازمان هواشناسی غلیظتر شده است.
به گفته محمد اصغری در اراک، شازند، ساوه،
نجفاباد، مبارکه، اصفهان، سبزوار، چناران، نیشابور و مشهد رنگ هشدار به نارنجی تبدیل
شده است.
این کارشناس سازمان هواشناسی افزوده «استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی متأسفانه آلودهترین ایستگاهها را دارند. در اسکو، بناب و ارومیه شاخص آلودگی از عدد ۲۰۰ عبور کرده است. کماکان الگوی بلاکینگ در کشور حاکم است و تا روز چهارشنبه به شکل غیرمتعارف هوا آلوده است.
همچنین از شهروندان ساکن شهرهای آلوده به
ویژه افراد حساس شامل بیماران قلبی و تنفسی، کودکان و زنان باردار خواسته شده از ترددهای
غیرضروری در سطح شهر خودداری کرده و در صورت اضطرار برای خروج از منزل توصیه های خودمراقبتی
را جدی بگیرند.
خبرگزاری «فارس» نیز از آغاز روند مازوتسوزی
در نیروگاههای تولید برق خبر داده و نوشته مصرف مازوت در نیروگاههای ایران شروع شده
و در روز ۲۳ آبانماه به بیش از ۲۱ میلیون لیتر در روز رسیده است.
خبرگزاری «فارس» افزوده «این حجم نیاز به قطار کردن نفتکشهایی به طول ۱۴ کیلومتر را دارد و نیروگاه مفتح، سلیمی و شازند، رکودداران مصرف مازوت در کشور هستند.
با وجود آلودگی شدید هوا اما به گفته سوده
نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران نمایش شاخص آلودگی هوا در سایت کنترل کیفیت هوای پایتخت
از کار افتاده و غیرفعال شده است و شهروندان امکان اطلاع از میزان آلودگی هوا را ندارند.
سوده نجفی از غیرفعال بودن چندروزه شاخص آلودگی
هوای سایت شرکت کنترل کیفیت هوا انتقاد کرده و آن را غیرقابل قبول دانسته است. او این
اتفاق را باعث سردرگمی شهروندان در روزهای آلوده دانسته و خواستار پیگیری فوری مسئولان
برای حل این مشکل شده است.
گزارشها حاکی از آنست که از ابتدای امسال
تا کنون، تنها شش روز هوای پاک در تهران ثبت شده؛ رقمی که در مقابل ۱۲۳ روز قابل قبول و بیش از ۱۰۰ روز ناسالم برای گروههای حساس، بیانگر فاجعهای
محیط زیستی در پایتخت است که به تهدیدی جدی علیه سلامت شهروندان تبدیل شده است.
اکثر روزهای هوای پایتخت با شاخص «ناسالم»،
«بسیار ناسالم» و حتی «خطرناک» نشان داده میشود. آمارهای وزارت بهداشت نشان میدهد
میزان مرگومیر ناشی از آلودگی تنها در بخش ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون، از ۲۴ هزار نفر در ۱۴۰۱ به ۳۵ هزار نفر در ۱۴۰۳ رسیده است. وزارت بهداشت آمار مرگ ناشی از
آلودگی هوا در حال حاضر را سالانه ۵۰ هزار نفر اعلام کرده است. همچنین هزینه مالی
آلودگی هوا در ایران طی هر سال نیز دستکم ۱۲ میلیارد دلار برآورد میشود.
ابوالفضل قربانی رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان روز یکشنبه دوم آذرماه اعلام کرده که «آلودگی هوا در اصفهان تنها با مجموعهای از اقدامات اساسی قابل مهار است و بدون این اقدامات، این معضل هرگز بهطور کامل برطرف نخواهد شد.
رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان افزوده «بحران آلودگی هوا نهتنها در اصفهان بلکه در سایر کلانشهرها نیز هیچگاه رفع نخواهد شد، مگر اینکه دولت، مدیریت شهری و سایر دستگاهها با رویکردی جامع و همافزا برای حل آن اقدام کنند. تا زمانی که حجم بالای تردد خودروهای شخصی و سفرهای غیرضروری در سطح شهر ادامه دارد و توسعه واقعی ناوگان حملونقل عمومی و انبوهبر در دستور کار نیست، آلودگی هوا همچنان باقی خواهد ماند.
ابوالفضل قربانی با تأکید بر ضرورت رعایت سختگیرانه استانداردهای زیستمحیطی در تولید خودرو گفته «استفاده از سوخت پاک باید به یک الزام ملی تبدیل شود. همچنین استقرار و توسعه بیضابطه صنایع آلاینده در حریم شهرها، بهویژه کلانشهرها، از عوامل مهم تشدید آلودگی است. قانون منع ایجاد صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهرها یا به درستی اجرا نشده یا نیازمند بازنگری فوری است.
او با انتقاد از اقدامات «جزیرهای دستگاههای
مسئول» گفته «ر سازمان تنها به حوزه وظایف خود میپردازد و فقدان هماهنگی میان نهادهای
مرتبط، حل این بحران را غیرممکن کرده است. تا زمانی که این رویکرد بخشینگر اصلاح نشود،
نباید انتظار تغییر جدی داشت.

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر