صفحات

۱۴۰۴ شهریور ۱۷, دوشنبه

گزارش کارشناسی درباره انفجار بندر «رجایی»: ۲۱ نهاد مسئول مقصر شناخته شدند

بر اساس نظر کارشناسان که با بررسی ۹۲ شاخص انجام شده، ۲۱ نهاد مسئول در انفجار اردیبهشت‌ماه اسکله «رجایی» بندرعباس مقصر شناخته شده‌اند.

پس از گذشت چهار ماه از وقوع انفجار مهیب در بندر تجاری «رجایی» در بندرعباس، گزارش کارشناسی درباره علل وقوع حادثه منتشر شد.

در این گزارش آمده تحلیل این حادثه نشان می‌دهد، عوامل متعددی از جمله نگهداری نامناسب مواد خطرناک برای مدت طولانی، فقدان کنترل‌های محیطی کافی، ضعف در هماهنگی بین سازمانی و غلبه ملاحظات اقتصادی بر الزامات ایمنی، در وقوع آن نقش داشته‌اند.

همچنین تأکید شده گزارش کارشناسی با توجه به مستندات ارائه شده و به بررسی عمیق ماهیت خطرناک کودهای شیمیایی، بازسازی فرضی حادثه، شناسایی مقصرین احتمالی در سطوح مختلف و ارائه توصیه‌های جامع برای پیشگیری از تکرار چنین فجایعی پرداخته است.

بر اساس نظریه کارشناسی، در ۹۲ شاخص، ۲۱ نهاد مسئول مقصر شناخته شده‌اند. «اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان،  بانک مرکزی، وزارت بهداشت و درمان، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت‌های کشتیرانی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، اداره محیط زیست هرمزگان، سازمان استاندارد کل کشور، سازمان پدافند غیر عامل کل کشور، بنیاد مستضعفان، و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله نهادهایی هستند ککه در این گزارش مقصر شناخته شده‌اند.

در این گزارش محورهایی چون «عدم رعایت استانداردهای همجواری و واکنش کالاهای شیمیایی نسبت به یکدیگر، عدم نظارت و اجرای ساز و کار مناسب و کار مناسب جهت تشخیص و هدایت کالاهای مختلف صادراتی و وارداتی، نگهداری حجم انبوهی از مواد شیمیایی مختلف در شرایط ناایمن و نظارت غیر مؤثر، عدم نظارت و عدم ایجاد ساز و کار جهت تشخیص و هدایت کالاهای مختلف صادراتی و وارداتی، ضعف در اجرای الزامات بهداشت و ایمنی در محل کار(HSE)، بالاخص برای مواد شیمیایی» مورد اشاره قرار گرفته است.

«ضعف در عملکرد سامانه‌های الزامی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عدم وجود برنامه زمان بندی برای ترخیص اولویت دار کالاهای حساس و مواد شیمیایی، ضعف در تدوین دستورالعمل نظارت و اجرای برچسب گذاری مواد شیمیایی، ضعف نظارتی در حوزه HSE بر بنادر و اپراتورها، تعلل در ترخیص کالا بعد از مهلت قانونی، عدم رعایت طبقه بندی و استانداردهای بین‌المللی نگهداری مواد شیمیایی» از دیگر موارد مطرح شده در این گزارش هستند.

تأکید بر لزوم بازنگری و اجرای دقیق مقررات بین المللی، تقویت نظارت مستقل و ایجاد فرهنگ ایمنی فعال و پیشگیرانه در تمامی زنجیره تأمین و نگهداری مواد شیمیایی و خطرناک، از جمله مهمترین نتایج مطرح شده در این گزارش است.

گزارش کارشناسان با توجه به مدارک و اسناد واصله، فیلم دوربین‌های مداربسته و سایر فیلم‌های موجود و مصاحبه‌های انجام شده در ۸ بخش و ۴۵ صفحه ارائه شده است.

انفجار در بندر «رجایی» نیمروز شنبه ششم اردیبهشت‌ماه رخ داد؛ این حادثه با انفجار مواد شیمیایی در یک کانتینر آغاز شد و به سرعت به هزاران کانتینر سرایت کرد.

در این حادثه بیش از ۱۰۰ تن جان باختند؛ شماری ناپدید و دست‌کم ۱۳۷۵ تن مجروح شدند. خسارت اقتصادی ناشی از این انفجار دست‌کم چهار میلیارد دلار برآورد شده است.

مهرداد حسن‌زاده، مدیر کل مدیریت بحران استان هرمزگان اعلام کرد منشاء حادثه انفجار مواد شیمیایی نگهداری شده در کانتینرهای دپو شده در بندر شهید رجایی بوده است.

در نخستین ساعات پس از این انفجار «نیویورک تایمز» به نقل از یک منبع نزدیک به سپاه پاسداران و شرکت امنیتی «آمبری» اعلام کرد که علت اصلی انفجار در «بندر رجایی» انبار کردن محموله سوخت جامد موشک بوده است.

شرکت امنیت دریایی بریتانیایی «آمبری» اعلام کرده انفجار روز شنبه ناشی از مدیریت نادرست یک محموله مواد شیمیایی شامل پرکلرات آمونیوم  و مورد استفاده در تولید سوخت موشک بوده که چند هفته پیش توسط دو کشتی از چین با ایران ارسال و در این بندر تخلیه شده بود.

مرتضی محمودی عضو هیئت اعزامی رئیس مجلس شورای اسلامی به «بندر رجایی» برای بررسی حادثه نیز تأیید کرد ماده شیمیایی منفجر شده در این بندر اگر چه برای ساخت سم و کود کشاورزی و مواد بهداشتی کاربرد دارد اما در حوزه نظامی نیز استفاده می‌شود.

مجید تقی‌لو معاون اتکایی بیمه مرکزی اعلام کرده «۲۲۸۱ دستگاه خودرو در محوطه بندر رجایی خسارت دیده‌اند که از این تعداد ۱۵۹۶ دستگاه خودرو متاسفانه بیمه بدنه ندارند.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از اتومبیل‌های آسیب‌دیده در این انفجار بیمه بدنه نداشته‌اند گفته فقط ۶۸۵ دستگاه اتومبیلی که بیمه بدنه داشتند خسارت دریافت می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر